We begonnen dit gezinsmoment niet echt met een intro. We herhaalden kort de les van vorige keer en vertelden dat we vandaag verder gingen met het leven van Saulus. De platen die we gebruikten bij het verhaal grepen ook terug op Stefanus. (Ik stopte bij plaat 16.)
Ik vertelde hoe Saulus dacht dat hij God heel goed diende door de volgelingen van Jezus te vervolgen. Hij ging er zelf helemaal voor naar Damascus! Onderweg grijpt God in door Zichzelf bekend te maken aan Saulus. Saulus komt door deze ontmoeting met de Heere Jezus radicaal tot geloof. Het verhaal is natuurlijk erg bekend bij de kinderen. Ze hebben het al regelmatig gehoord uit de kinderbijbel, op de zondagsschool of op school. Daarom vond ik het juist belangrijk om ook als gezin over dit verhaal na te denken. Je kan dan accenten leggen die op andere plekken niet gelegd worden. Ook hadden we de gelegenheid om te praten over de manier waarop Saulus bekeerd wordt. Is dat de manier waarop iedereen tot geloof komt? Moet het altijd op deze manier gaan?
Ik had een soort feesthoedje gemaakt van papier en legde uit dat als het hoedje met de punt naar boven is er niets in kan. Als we op onszelf gericht zijn en niet op God, als we nog ongelovig zijn kan God ons niet vullen. Als we tot geloof komen, wordt het hoedje als het ware omgedraaid en kan de Heere ons helemaal vullen. Saulus dacht dat hij goed werk deed voor God, maar pas toen hij tot geloof kwam, kon de Heere hem echt gebruiken.
Tijdens het verhaal had ik ook uitgebreid verteld over Ananias, die naar Saulus toe moest gaan. Hij moest Saulus als het ware gaan bemoedigen. Saulus zat in de Rechte Straat en kon niets zien. Hij voelde zich ellendig en wist misschien niet hoe hij met God in het reine moest komen. Ananias mag naar hem toe gaan en hem een boodschap van God brengen. Wat een bemoediging voor Saulus! Zo mogen wij ook anderen bemoedigen in het volgen van de Heere Jezus! We mogen de mensen om ons heen wijzen op de Heere!
Als verwerking mochten alle kinderen iemand bedenken die ook zo’n bemoediging kon gebruiken en hebben ze zelf een kaart gemaakt voor die persoon. We stuurden de kaarten uiteraard ook op. We vonden het mooi om te zien hoe bewust de kinderen nadachten over wat ze op de kaarten zouden schrijven en hoe ze de kaart zouden versieren. Mooi om ze zo bewust te maken van de nood van anderen én te ervaren dat wij anderen hierin kunnen helpen en bemoedigen.
We deden ook nog een kleine quiz met deze vragen en ook op de manier zoals beschreven in deze handleiding op pagina 24.
In Hem verbonden,
Mirjam
Aritha zegt
Mooi Mirjam. Ik wenste nog wel dat hier de kinderen klein waren.
http://ariellapersoonlijk.blogspot.com/
Angela zegt
Hoi Mirjam zou je misschien nog meerdere gezinsmomenten willen plaatsen, als dat lukt? Groetjes Angela